• Sat, May 2024

Volume 2 Issue 1

PERANAN USAHAWAN TERHADAP MATLAMAT PEMBANGUNAN LESTARI (SDG)

Usahawan memainkan peranan penting dalam pembangunan negara seperti mewujudkan pekerjaan, menggalakkan inovasi, dan memacu pertumbuhan ekonomi. Usahawan juga berada di barisan hadapan dalam memacu perubahan dan kemajuan dalam negara. Oleh yang demikian, semua tindakan dalam ruang lingkup aktiviti keusahawanan mereka akan memberikan kesan yang ketara terhadap matlamat pembangunan lestari.

Read More

KEUSAHAWANAN WANITA: PROSPEK DAN CABARAN MASA HADAPAN

Universiti Malaysia Kelantan (UMK) melalui Pusat Penyelidikan Keusahawanan dan Inovasi Global (GERIC) telah menubuhkan Jaringan Keusahawanan dan Kepimpinan Wanita (WELL), yang bertujuan untuk menghubungkan universiti dengan persatuan wanita dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) bagi membantu memperkasakan keusahawanan wanita khususnya di negeri Kelantan.

Read More

PENULISAN POPULAR ILMIAH, BUAH TANGAN CENDIAKAWAN NEGARA

Cendiakawan adalah individu yang mempunyai keupayaan dalam mengorganisasi input-input seterusnya menyampai dan mempersembahkan hasil buah fikiran (transformasi atau olahan atas input yang ada) kepada masyarakat demi kebaikkan dan manfaat dalam kehidupan seharian. Penulisan bertajuk di atas bertujuan menggalakkan masyarkat mengambil manfaat daripada buah tangan yang disediakan oleh para cendiakawan

Read More

HALATUJU GIG EKONOMI DAN MASA DEPAN BELIA NEGARA

Bermula daripada aplikasi dalam talian kepada penghantaran makanan dalam talian, perkhidmatan perkongsian perjalanan dan hampir semua aktiviti lain yang boleh dibayangkan, platform digital telah merevolusikan cara orang bekerja, bermain, belajar, bersosial dan membeli serta menjual barangan dan perkhidmatan.

Read More

NOURISHING SKILL OF BUSINESS OPPORTUNIST AMONG UNDERGRADUATE STUDENTS

Nurturing the skill of business opportunism among undergraduate students is essential for the development of future leaders and entrepreneurs. Business opportunism refers to the ability to identify and capitalize on business opportunities, and it is a skill that can be learned and developed through a combination of education, training, and practical experience.

Read More

SYMBIOSIS BETWEEN STAKEHOLDERS FOR ENTREPRENEURSHIP DEVELOPMENT IN MALAYSIAN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS

How do the Higher Education Institutions (HEIs) form strategic alliances for their entrepreneurship activities to recognize, create, or act upon business opportunities, share information, and seek potential partners? It requires effort and a good strategy.

Read More

PEMASARAN DIGITAL DARI LOKAL KE GLOBAL

Pemasaran digital adalah istilah luas yang merujuk kepada pelbagai teknik promosi yang digunakan untuk mencapai pelanggan melalui teknologi digital. Pemasaran digital disertakan dengan pemilihan pelbagai taktik perkhidmatan, produk dan jenama pemasaran, terutama menggunakan Internet sebagai medium promosi teras, sebagai tambahan kepada TV dan radio mudah alih dan tradisional.

Read More
>